De mai multă vreme Germania reprezintă pentru români cea mai populară destinație în căutarea unui loc de muncă. Vecinul vestic este apreciat în primul rând pentru posibilitățile de câștig mai mari, legislația munci mai dezvoltată și nu în ultimul rând confortul de muncă mai ridicat. Atunci cand decizia plecări la muncă în Germania este deja luată, deasemenea ar trebui luate în vedere și alte câteva aspecte importante.
Angajatul temporar (cel care este angajat prin agenție de muncă română și își îndeplinește atribuțiile sale într-o firmă înafara granițelor – respectiv la clientul agenției de muncă) nu trebuie să cunoască în detaliu legislația munci aflată în vigoare în Germania. Nu va avea ocazia luări contactului cu instituțile fiscale sau instanța muncii. Cu toate acestea există informații pe care angajatul temporar ar trebui să le aibă în vedere înainte de plecare – de ex. aspecte legate de sistemul medical, sau cele legate de cazare.
Formalitățile înainte de plecare și primele zile de muncă
Înainte de plecare la muncă în Germania merită verificat dacă la semnarea contractului cu agenția de muncă temporară a primit așa numitul Merkblatt- Fișă informativă pentru Angajații Temporari, care cuprinde informații cu privire la tratarea egală a angajaților precum și drepturile și obligațiile atât a agențiilor de muncă cît și a angajatului pe durata efectuării munci în Germania. Intr-un alt document de la agenția de muncă temporară ar trebui să primim informații cu privire la reguliile de plată a salariului existente la angajatorul pentru care vom lucra.
Când ajungem la locul de muncă avem obligația să anunțăm prezența noastră la administrația locală (Einwohnermeldeamt). Obligația acestei înregistrări se referă la toți angajații care nu sunt cetățeni germani și trebuie completat în decurs de 7 zile sau 14 zile (depinde de regiune) de la data sosiri.